Controale ANPC la Altex de Black Friday si propagarea online a rezultatelor

Am încercat să comentez la articole din “presa” online despre aceasta problema: “Afișarea unui preț unitar maximal + aplicarea unei reduceri => prețul actual de vânzare”. Această presă online e sufocată de scripturi, de reclame, nu mai poți naviga doar cu slalom uriaș între pop-up-uri, dialoguri, acceptări, click-uri, reclame, scoll-uri cu inserări… dar să revenim la prețuri, la reduceri.

Dilema consumatorului este întotdeauna daca acest “preț actual” (din momentul vizitei și a posibilei achiziții) este “adevarat”. Concluzia adevărului e dată de mai mulți factori analizați:
– preț unitar actual
– dacă are reducere, care este preț unitar anterior, la care se aplică reducerea
– dacă e Black Friday sau o altă campanie internă, care este “ultimul preț”.
Consumatorul nu are informații din contabilitatea firmei, deci el poate vedea doar ultimele valori.
Potențialul cumpărător poate face o analiză a prețului actual, prin comparație cu alți vânzători online ce vând același produs sau folosind agregatoare de prețuri online sau add-on (price.ro, compari.ro, Pricy, invoiala.ro).

Exemplu de analiză
Să zicem că avem un cauciuc din magazinul Altex, are un pret actual de 200 lei. Are si o reducere de 20%, deci pretul precedent este 240 lei. Acum vizitam alte magazine, să zicem că mergem la guru online românesc eMag.ro și verificăm dacă vinde același produs (marcă, tip, parametrii, cod produs)

Presupuneri la analiza de prețuri ANPC
Am început să scriu articolul si comentariile în alte site-uri înainte să intru în site-ul ANPC pentru a căuta comunicatul de presă inițial. Mi-am dat acum 2 palme virtuale și acum mai informația inițială, ce a generat articole de presă din alte site-uri.

Adresa comunicatului ANPC este: https://anpc.ro/articol/1655/anpc-sanc-ioneaz–practici-comerciale-incorecte–n-perioada-de-reduceri
Presupunerile mele s-au adeverit prin existența unui fișier PDF cu capturi de prețuri comparative. ANPC a folosit Pricy să compare prețurile afișate. Repet! Pricy nu este o instituție, este o firma privată sau o persoana fizică ce deține acest sistem, bazat pe comisioane Click-and-Buy. Prin sistemul propriu de afiliat, cunosc sistemele aceste de promovare si de generate de vanzari. Deci ANPC nu a folosit sistemele interne de contabilitate Altex pentru a citi rapoartele evolutiei de preturi. Mai jos e o captura din acest PDF, daca e necesar si ANPC îl șterge de la ei, îl pot pune aici.

Opinia Altex
În actualele articole online dreptul la replică Altex este redus la o singura frază:

Reprezentanții Altex au afirmat, cu ocazia discuțiilor pe acestă temă, că ei „nu pot fi corecți într-o piață în care nimeni nu e.

Această propoziție nu este inclusă în comunicatul ANPC inițial. Deci presupun că textul a fost adaugat de un angajat al mediului online (să nu zic junalist aici) și apoi propagat site-cu-site.

Concluzia mea

Imaginea stricată a firmei Altex cu ocazia controlului ANPC nu se poate repara. Problema arzătoare este ca Autoritatea de Protecția Consumatorului a folosit o unealtă privată ce poate afisa informatii neverificate la sursă. Nu te poți baza și lua decizii oficiale pe baza unor date private, neautorizate.

De ce mă agit cu acest articol?
Pentru că am făcut și dețin un agretator de produse și prețuri. Experiența de zeci de ani în programarea online și lucrul în zona de produse mă face să pot afirma unele ipoteze și să le pot publica. Nu sunt un angajat al mediului online ce preiau un text și îl public apoi aici. Ceea ce e aici este jurnalism și binețeles ca adevarații jurnaliști vor spune că este un “jurnalism amator”.

Dar poate că nu știți: sunt un expert în programare web, roboți de crawling, baze de date, analist și proiectant de sisteme informatice, deținător de agregator de produse și prețuri, jurnalist online independent. Deci consider că pot avea o opinie, uneori încerc să o spun online, dar există o cenzură și opiniile nu apar sau ramân îngropate în burtierele paginilor.

Încercări de comentarii

economica.net (nu acceptă comentarii)
Pe lângă textul articolului sunt afișate capturi de ecran la anumite produse. Numai că… capturile sunt facute cu un plug-in Pricy, ce este un agregator de produse și un intermediar ce are scop Click-and-Buy. Nu comentez ce face Pricy, ci faptul ca exemplul in articolul Economica, induce ipoteza că ANPC a folosit o unealtă privată că să urmărească prețurile celor 1000 de produse “găsite vinovate”.

bizbrasov.ro (acceptă comentarii, dar nu le publică)
Mai jos este comentariul, el nu contine alte nume de magazine online, ca să considere (ca un adevărat trust media) că face reclamă. Nu am zis de eMag, magazinul cunoscut de toată lumea, etalonul de preț actual.

ANPC parca s-a trezit dintr-un frumos somn, controleaza restaurante, magazine etc, dar comunicarea propagata prin articolele din presa, contine informatii putine. Am vazut un site publicand capturi de ecran dintr-un urmaritor de preturi (privat), prin care poti vedea istoricul unui pret.
Problema este ca daca ANPC a folosit acelasi sistem, e ca si cand o institutie crede (obeste) intr-o varianta online de agregator de produse si raporteaza o cifra de 1000 de produse. Intr-un scenariu real, agajatii ANPC consulta sistemul intern al Altex-ului, urmarind graficul de preturi si comparand pretul actual.
Nu numai Altex face aceasta, sunt si restul de jucatori online care practica afisarea “Pretului unitar maximal”, aplicand o reducere X si astfel produsul ajunge “la reducere”. Experienta cu Black Friday este ca reducerile ar trebuie aplicate la preturile deja reduse.
Detin si eu un agregator de produse, am si eu istoric de preturi in baza de date. Numai “balacindu-te” in groapa aceasta plina de produse si numere, poti intelege ca cel “Pretului unitar maximal” e folosit in Romania de majoritatea magazinelor virtuale si generarea zilnica de “reduceri”. De ce? Pentru ca piata de consumatori o cerere, lumea cauta reducerile, produsele putin-defecte, returnate, refurbished… cu alte cuvinte, “putin reduse”. E in sange o mica parte din negociere, trebuie lasat un pic din pret.
Deci citatul “nu pot fi corecți într-o piață în care nimeni nu e.” e corect.

Exemplu ANPC cu capturi de Pricy

Related Images:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*